Naprawa turbosprężarek

Turbiny

 

Turbosprężarka jest niezbędna w każdym pojeździe, ponieważ wspomaga pracę silnika spalinowego. Tak, jak w przypadku wszystkich urządzeń, również naprawiona turbosprężarka może zostać uszkodzona z powodu niewłaściwego użytkowania. Warto wiedzieć, w jaki sposób można tego uniknąć. W tym celu:

 

  • regularnie sprawdzaj poziom ciśnienia oleju

  • konserwuj systemy filtracji oleju oraz powietrza

  • zadbaj o regularną wymianę oleju

  • wyłączaj silnik dopiero około 30 sekund po skończonej jeździe

  • staraj się nie wykorzystywać pełnej mocy jednostki podczas włączania silnika

 

Turbina oraz sprężarka połączone wałem to dwie podstawowe części, które wchodzą w skład turbosprężarki. Każda z nich posiada wirnik. W przypadku turbiny jest on napędzany gazami wylotowymi. Natomiast wirnik sprężarki spręża powietrze, które następnie trafia do układu dolotowego. Uszkodzone części nie są dla nas problemem, gdyż trudzimy się naprawą turbosprężarek.


Wirnik turbiny to tzw. strona gorąca, a wirnik sprężarki nazywany jest strona zimną.

 

Awarie turbosprężarek

Turbosprężarki najczęściej ulegają awariom z powodu szkodliwego działania różnych czynników zewnętrznych oraz na skutek złego użytkowania.

Najczęstszymi awariami są:

  • zbyt wysoki poziom ciśnienia wylotowego

  • przeciążenie cieplne będące wynikiem zbyt wysokiej temperatury spalin

  • niewłaściwe uruchomienie sprężarki

  • uszkodzenia powstałe na skutek używania silikonu podczas montowania turbiny

  • ciała obce zalegające w układzie ssącym lub wydechowym w przypadku silnika

  • nieregularne dostarczanie oleju

  • przegrzanie, które najczęściej powstaje z powodu zbyt małego poziomu oleju lub zbyt rzadką wymianą, nieodczekania kilkunastu sekund przed całkowitym zgaszeniem silnika, niedziałających wtryskiwaczy

  • nieodpowiednie technika podczas jazdy samochodem, który posiada silnik z turbosprężarką

  • zła jakość oleju silnikowego, jego zanieczyszczenie lub uszkodzenie filtru oleju

  • zbyt niski poziom ciśnienia oleju

Montaż turbosprężarki

Zanim rozpocznie się naprawę turbosprężarki koniecznie trzeba dowiedzieć się z jakiego powodu została uszkodzona poprzednia. Trzeba też zlikwidować tę przyczynę.

Pamiętaj, że silikony uszczelniające mogą uszkodzić turbosprężarkę, dlatego nie można ich używać podczas montażu turbiny!

 

Kolejność czynności wykonywanych podczas zakładania turbosprężarki:

  1. wymiana oleju w filtrze i silniku,

  2. wymiana filtru powietrza,

  3. usunięcie zanieczyszczeń z układu dolotowego,

  4. wstrzyknięcie oleju silnikowego w czystej postaci w objętości ok. 20 cm3 do wnętrza korpusu turbiny. Należy to zrobić przez zasilający otwór olejowy. Ta czynność wymaga obracania wirnika. W ten sposób w środku turbosprężarki zostaje dokładnie rozprowadzony wstrzyknięty olej,

  5. zamocowanie turbiny do silnika przy użyciu uszczelek, które są nowe,

  6. wlanie oleju do obwodu smarowania turbosprężarki, pamiętając o utrzymywaniu ruchu obrotowego rozrusznika wała korbowego silnika i odłączeniu źródła zasilania cewki zaworu odcinającego pompy wtryskowej (jeżeli dysponujemy silnikami niskoprężnymi niezbędne jest odłączenie cewki zapłonowej). Czynność powinna zostać przerwana w chwili, w której świeży olej pojawi się w otworze odprowadzającym olej korpusu turbosprężarki,

  7. weryfikacja drożności, sprawności i szczelności całego przewodu odprowadzającego olej i połączenia go z turbosprężarką,

  8. pozostawienie uruchomionego silnika na biegu jałowym na około 5 minut, aby przewody olejowe turbosprężarki mogły się napełnić,

  9. dokładne sprawdzenie czy przyłącza i połączenia są szczelne.

www.kramex.net.pl | Copyright © 2001-2012 KRAMEX. Wszelkie prawa zastrzeżone