Pompy wspomagania

Wyróżnia się trzy rodzaje pomp wspomagania: elektryczne, hydrauliczne oraz pneumatyczne. Pompy wspomagania nazywane są też układem wspomagania kierownicy. Najczęściej stosuje się właśnie to drugie określenie.

Trzeci rodzaj układu wspomagania – pneumatyczny – ma swoje zastosowanie tylko w przypadku samochodów ciężarowych i niektórych aut dostawczych, dlatego nie będziemy tutaj poświęcać miejsca jego opisowi. W samochodach najczęściej montuje się dwa pozostałe rodzaje pomp wspomagania– elektryczne oraz hydrauliczne.

Wspomaganie elektryczne, jedno z najczęściej stosowanych, w zasadzie nie jest skomplikowane. Jego kolejną zaletą jest niewielki rozmiar i mały koszt produkcji. Wszystko to jest określone w porównaniu do wspomagania hydraulicznego. Dzięki temu, że waży jedynie kilka kilogramów, mniej waży też cały układ wspomagania kierownicy, a niewielkie elementy sprawiają, że wygodniej da się konstruować całość, np. przez umieszczenie silnika elektrycznego na wale kierownicy.

Jeszcze jedną, dużą zaletą wspomagania elektrycznego jest wykorzystywanie energii tylko podczas skręcania kierownicy. W trakcie jazdy na wprost, kierowca może docenić fakt, że układ kierowniczy staje się sztywny. Inaczej jest, gdy wykonuje się różne manewry kierownicą, np. parkując samochód. Wtedy kierownica nie stawia żadnych oporów, ponieważ jej skręcanie jest lekkie i łatwe. Takie rozwiązanie ma wpływ na komfort jazdy oraz bezpieczeństwo. Decyduje o tym też łatwość zmiany wspomagania. Dzięki temu jego siła jest dopasowywana do warunków panujących na drodze podczas jazdy.

Drugi, najczęściej wykorzystywany układ wspomagania, to układ hydrauliczny. Jest on uzależniony od pompy, która pracuje nieprzerwanie zarówno w trakcie jazdy na wprost, jak i wykonywania manewrów kierownicą. Jest to znacząca różnica w porównaniu do układu elektrycznego. Przez to, że pompa pracuje cały czas, zwiększa się zużycie paliwa, ponieważ jest nim napędzana. Jednocześnie spada moc silnika. Nie jest to jednak duży minus, bo taka sytuacja jest odczuwana tylko w małych pojazdach. Zdecydowaną wadą jest fakt, że układ wspomagania przestaje pracować w przypadku powstania awarii. Wpływa to bardzo negatywnie na bezpieczeństwo podczas jazdy.

Dużym plusem jest natomiast zmniejszenie ciśnienia w całym układzie przez dostosowanie ilości płynu w zależności od szybkości jazdy. Jednocześnie ma to wpływ na pracę kierownicy, która staje się sztywniejsza. Jest to jednak możliwe tylko w przypadku nowszych, bardziej zaawansowanych układów wspomagania kierownicy, które wykorzystują do przepuszczania płynu specjalne zawory.

Pompa w układzie hydraulicznym jest napędzana przez pasek wielorowkowy albo klinowy. Dopasowuje się ona do korpusu dzięki wirnikowi umieszczonemu w środku i obracającemu się na łopatkach oraz wysokiemu ciśnieniu płynu hydraulicznego.

Nasza oferta

Posiadamy szekoki asortymant elektycznych i hydraulicznych pomp wspomagania. 

Jesteście Państwo zainteresowani zakupem pompy wspomagania to prosimy o kontakt tel lub mailowy.

Częściową ofertę naszych pomp wspomagania można zobaczyć na allegro

www.kramex.net.pl | Copyright © 2001-2012 KRAMEX. Wszelkie prawa zastrzeżone